نویسنده: کبری قیصری





 

مواد لازم:

یک بادمجان بزرگ و بیضی شکل. دو قارچ متوسط و هم اندازه، یک برش هویج، دو برگ آناناس و مقداری آبلیمو.

ابزار و لوازم مورد نیاز:

چاقوی پوست کنی، چاقوی 15 سانتی متری، چند خلال چوبی و یک برس شیرینی پزی.

نکات و زمان بندی:

درست کردن جغد ده دقیقه طول می‌کشد. می‌توانید این جغد را برای سه روز نگهداری کنید. باید تمام گوشت بادمجان را به محض پوست کندن آبلیمو بمالید تا رنگ آن قهوه‌ای نشود. بهتر است تعداد بیشتری قارچ بخرید تا بتوانید دو قارچ مناسب و کاملاً هم اندازه برای چشم‌های جغد از آن جدا کنید.

موارد استفاده:

تزیینی زیبا برای جشن‌های پاییزی و یا جشن‌های فارغ التحصیلی
1- بادمجان را به پهلو روی تخته بگذارید و بخش ساقه را کاملاً صاف ببرید. ساقه را برای پاهای جغد نگه دارید.
2- ساقه و یک سوم از کلاهک قارچ‌ها را ببرید. روی دو سوم باقیمانده قارچ‌ها آبلیمو بزنید. این قارچ‌ها برای چشم جغد استفاده می‌شود. آن‌ها کنار هم روی یک سوم انتهای بالایی بادمجانی که به شکل ایستاده گذاشته شده چسبانده خواهند شد. فاصله چشم‌ها باید کمتر از دو سانتی متر باشد. دو حفره به اندازه قارچ‌ها روی بدنه بادمجان ایجاد کنید تا قارچ‌ها را در کاسه چشم قرار دهید. یک خلال چوبی داخل هر حفره بگذارید به طوری که نوک خلال‌ها بیرون باشد. طرف گرد چشم‌ها را داخل حفره بگذارید و روی خلال‌های چوبی فشار دهید.
3- نوک: هویج را به شکل یک گلوله نوک تیز کوتاه درآورید. یک طرف آن را صاف ببرید و آن را بین دو چشم بادمجان با یک خلال چوبی نوک تیز وصل کنید. توجه داشته باشید نوک جغد نباید رو به پایین باشد.
4- بال‌ها: از یک چاقوی 15 سانتیمتری برای بریدن بال‌ها استفاده کنید. هر بال به شکل یک باله ساده در سمت راست و چپ بریده می‌شود. هر بال را در فاصله دو سانتی‌متری بالاتر از ته جغد شروع کنید و تا منطقه شانه و کمی بالاتر از ارتفاع چشم‌ها ببرید. اگر می‌خواهید بریدگی‌های کوچکی روی لبه بال‌ها ایجاد کنید. آن‌ها را با دست به سمت بیرون بگردانید. برای این که جغد ظاهر زنده‌تری داشته باشد زیر بال‌ها یک خلال چوبی قرار بدهید تا حالت باز بال‌ها بیشتر شود.
5- پرها: پرهای جلوی بدن را با ایجاد برش‌های V شکل رو به پایین در روی پوست ایجاد کنید. این برش‌ها را کمی به سمت بالا خم کنید.
6- گوش‌ها: برگ‌های آناناس را به طول 7 سانتی متر ببرید. یک شکاف V شکل روی بالای سر در بالای هر چشم ایجاد کنید. برگ‌های بریده شده را به شکل سر بالا داخل شکاف‌ها قرار دهید.
7-پاها: ساقه را چهار قسمت کنید (برای اینکه پاهای جغدتان بزرگتر باشد ساقه را از وسط به دو نیم کنید). هر کدام از این بخش‌ها باید حاوی ساقه، کلاهک سبز رنگ بادمجان و کمی از گوشت بادمجان باشد. برای هر پا یک برش یک چهارم انتخاب کنید به طوری که کلاهک سبز زیادی روی آن باشد. پوست ارغوانی بادمجان را از اطراف کلاهک بردارید. بریدگی‌هایی را در ته کلاهک سبز ایجاد کنید تا نمای پنجه‌های پای پنگوئن باشد. گوشه پشت ساقه را به آرامی بتراشید. یک خلال چوبی نصفه را در پشت هر پا وارد کنید و پا را روی پایین تنه جغد نصب نمایید.
منبع مقاله :
قیصری، کبری؛ (1394)، هنر سفره آرایی و تزیین مواد غذایی، تهران: نشر معیار علم، چاپ هشتم.